In de winter van 2013 kon er negen dagen lang geschaatst worden op de Goutumer ijsbaan. Voorzitter Gerard Drost: “Dat lijkt niet veel, en de vorige winter was ook beter, maar het was wel precies in de kerstvakantie, dus dat kwam mooi uit. En de twee kleine sneeuwschuivers die we vorig seizoen hadden aangeschaft kwamen ook meteen goed van pas, want zo hadden we alle sneeuw steeds op tijd van het ijs af.”

“Sneeuw is namelijk dramatisch voor de ijsgroei en niet best voor de kwaliteit van het ijs. We hebben wel een grote schuiver, een omgebouwde volkswagen kever, maar voor die de baan op kan moet er al behoorlijk wat ijs liggen. Deze investering hadden we er dus in één klap uit.”

Liwwarders

De baan in Goutum is één van de grootste ijsbanen in de omgeving van Leeuwarden en behalve inwoners van Goutum komen er dus ook veel ‘Liwwardders’ rijden. “We heten ook niet voor niets ‘ijsclub Goutum en omstreken’, want veel mensen uit wijken van Leeuwarden, waardoor we inmiddels bijna omsloten worden, zijn hier lid, evenals inwoners uit andere buurgemeenten. Dat maakt het alleen maar gezelliger, want zo biedt de baan als het vriest de aanblik van een ouderwets gezellige ijsbaan mét muziek en natuurlijk warme chocolademelk.”

In de vele jaren zonder dat natuurijs zag de club het ledental nogal teruglopen. Reden voor het bestuur om van de ijsbaan een multifunctionele baan te willen maken, die in de zomer ook dienst kan doen als sportveld. Drost: “We hebben hiervoor samenwerking gezocht met de gemeente en de vereniging ‘Dorpsbelang’(die verenigingen in Goutum faciliteert en financieel ondersteunt). Bovendien kregen we een prijs van de Rabobank voor het leukst ingediende project: een financiële bijdrage. Vorig jaar is de vernieuwde baan geopend.”

Goutum 2

Multifunctioneel

Op de multifunctionele baan, die ook nog eens midden in het dorp ligt, wordt ’s zomers onder meer gevoetbald en basketball gespeeld. “Iedereen mag er vrij gebruik van maken en doet dat ook, mede door de ideale ligging. Bijvoorbeeld ook de basisschool en de kinderopvang die er tegenover liggen, maar ook onze eigen leden en anderen die dat willen. Zo wordt het terrein optimaal benut en dat is precies wat we willen. We hebben er dan ook bewust geen skeelerbaan van willen maken, omdat dan de andere sporten die er nu beoefend kunnen worden in het gedrang waren gekomen.”

Door de nieuwe baan met alle mogelijkheden én de laatste drie winters met natuurijs is het ledental van de ijsclub dan ook weer flink opgelopen. “We zien een mooie, stijgende lijn en willen die natuurlijk proberen vast te houden. Maar ja, een paar jaar geen natuurijs en dan daalt het weer. Dat hou je toch. Daarom zijn de activiteiten in de zomer ook zo belangrijk: zo hou je de mensen betrokken bij de club.”

(teskt: Marjon Labordus)